Alle innlegg av Sverre

Referat fra møte i TSFs Ynglinggruppe

Den 30. Januar ble det holdt festmøte for Trondheims Ynglingseilere. Det ble et konstruktivt møte med mange gode innspill, etterfulgt av god mat, drikke og hyggelig selskap. Også i år satser TSF på å arrangere klassemesterskap, men denne gangen har vi flyttet mesterskapet til Mai istedet for August som vi har arrangert det tidligere. Datoen for arrangementet er foreløpig satt til helgen 22-23 Mai. Det er imidlertid enda ikke helt spikret at vi får arrangere det i år, da dette må behandles i styret i klasseklubben først. Det kommer mer info om dette etterhvert som NYK kommer med sin innstilling, og arrangementskomiteen har flere detaljer på plass. I år skal vi også arrangere et klubbmesterskap for Yngling 28. – 29. August.

Referat fra medlemsmøte lørdag 30. januar 2010:

SAK 1
TSF Ynglingkomite velges med følgende medlemmer
Klassekontakt: Sverre Kvalheim
Materialansvarlig: Kenneth Buvik
Rekrutteringsansvarlig: Kristine Brobakke
Opplæringsansvarlig: Øyvind Pedersen
Arrangementsansvarlig: Rune Karlsen

SAK 2
Klassemesterskapet
TSF vil søke om å få klassemesterskapet i 2010.
Arrangementet bør legges til langhelg for å muliggjøre deltagelse utenbys.
Promoarbeid bør starte med en gang. Markedsføringansvarlig: Andreas Krogstad
Regattasjef med nødvendige kvalifikasjoner må bookes – TSF bør benytte
muligheten som oppkjøring mot Nordenfjeldske Seileruke 2011.

SAK 3
Terminliste
Forslaget fra Sverre vedtas, med tillegg:
Klassemesterskap 22. – 23. mai, med forbehold om at NYK godkjenner arrangementet.
Klubbmesterskap 28. – 29. august.

SAK 4
Ynglingene ønsker eget treningsopplegg, evt sammen J-80 båtene. Lise Birgitte ønskes som
trener.

SAK 5
Rekruttering arbeid kjøres sammen NTNUI Seiling
Dagens båter får fadderoppgaver ovenfor rekrutter.
Egen mannskapsbørs for ynglingseilerne.
Hvilke båter behøver mannskap?
Opprensking i ynglingmailinglisten behøves.

SAK 6
Festen starter med chili con carne, sjokoladekakemodell av Skansen og
løssluppen stemning.
Takk for innsatsen til matansvarlige Maren, Claudio og ego!

Kristine Brobakke

 

Mvh

Sverre Kvalheim

Tell your Y-friends about this...Share on FacebookEmail this to someonePin on PinterestTweet about this on Twitter

Terminlista for Trondheim 2010

Årets sesong er snart i gang, og årets terminliste er endelig klar. Terminlisten ble vedtatt på medlemsmøtet 30. Januar og kan lastes ned ved å trykke på linken under.

Vårsesongen 2009

Uke Mandag 17.30 – 20.00 Onsdag 17.30 – 20.00 Annet
13 Påske
14 Påske
15 Dugnad/utsett
16 Seiltrening med ekstra fokus på nye team Treningssamling sammen med turbåtene 23 – 25. April
17 Seiltrening/instruksjon av nybegynnere Vårserien
18 Seiltrening/regatta Vårserien
19 Seiltrening/regatta Vårserien
20 Seiltrening/regatta Vårserien
21 Seiltrening/regatta Vårserien
22 Seiltrening/regatta Vårserien
23 Seiltrening/regatta Vårserien
24 Seiltrening/regatta Vårserien
25 Seiltrening/regatta Vårserien
26 Seiltrening/regatta Vårserien

 

Høstsesongen 2009

Uke Mandag 17.30 – 20.00 Onsdag 17.30 – 20.00 Annet
32 Høstserien
33 Seiltrening/regatta Høstserien
34 Seiltrening/regatta Høstserien
35 Seiltrening/regatta Høstserien
36 Seiltrening/regatta Høstserien
37 Seiltrening/regatta Høstserien
38 Seiltrening/regatta Høstserien
39 Seiltrening/regatta Høstserien
40 Seiltrening/regatta
41 Seiltrening/regatta
42 Oppsett/Dugnad

Mvh

Sverre Kvalheim

Nor-331

 

Tell your Y-friends about this...Share on FacebookEmail this to someonePin on PinterestTweet about this on Twitter

Sveitsisk trønder i Trondheim

Ynglingmiljøet i Trondheim er blant landets største og mest aktive. Vi samler mellom 5 og 11 båter på regatta og trening, og nivået øker etter hvert som flere gode seilere har begynt å seile i denne klassen. Øyvind Pedersen er trener for Ynglingene mandager, og vinner av norsk klassemesterskap for Yngling så lenge jeg kan huske i Ynglingsammenheng. I fjorårets klassemesterskap var det tett poengmessig rundt 4. Plassen, mens 1. Og 2. Plassen var i en klasse for seg. I år var det flere båter med i tetkampen, og selv om Øyvind i sin Cinnamon var ganske suveren, ble han i år pustet i nakken av noe så eksotisk som en sveitsisk trønder! Vi har snakket med Claudio Walker, og her får du en kjapp presentasjon av en seiler som planlegger å gruse Øyvind Pedersens mangeårige hegemoni i neste års mesterskap:

I fjor høst, mens vi sto og pusset på vår nyinnkjøpte Yngling, møtte vi på en sveitser som nettopp hadde kommet til Trondheim for å jobbe mot en phD gjennom en stipendiatstilling ved NTNU. Han hadde lyst til å seile, og TSF leide dermed ut en av sine Ynglinger til han. Det ble fort klart at han hadde seilt mye tidligere, og han klarte å få seg en 4.plass i fjorårets mesterskap, med lik poengsum som No Limit som havnet på 3.plass. Dette var første gang han prøvde Yngling, og mannskapet hans hadde knapt rørt i en spinnaker…

Claudio, Når og hvorfor kom du til Norge?

– Jeg fikk en stipendiatstilling ved NTNU.

Hvordan begynte du å seile og hvor gammel var du?

– Faren min har bygde en Optimist til meg, så gikk jeg på seilkurs med den. Jeg var 7år når jeg startet.

Hvilke båttyper har du seilt?

– Optimist, 420, 470, Dolphin81, Farr 30 (Mumm 30) og noen andre.

Deltatt i noen store, kjente regattaer?

– Flere SM (ikke svensk mesterskap), Kielerwoche, Tour de France à la Voile.

Beste plassering som du er stolt av?

– Andre plass på en TFV etappe, og selvfølgelig andre plass på klassemesterskap for Yngling i 2009.

Hvorfor valgte du å seile Yngling når du kom til Trondheim?

– Når jeg var ny i Trondheim traff jeg en gjeng Ynglingseilere på Skansen og de sa at ”det skulle være Klassemesterskap til helgen” og at de kanskje kunne finne en plass i en båt til meg. Jeg seiler fortsatt med de samme guttene som jeg seilte min første Regatta i Trondheim.

Når du har seilt så mange raske båttyper før; hvordan er det da å seile yngling?

– Jeg liker å seile entype, det er sånn jeg har lært å seile Regatta. Det som betyr noe er ikke hvor rask båten er, men at man stiller i like båter.

Hvis du fikk velge mellom å seile hvilken som helst annen båt i Trondheim og Yngling. Hva velger du og hvorfor?

– For øyeblikket er det den eneste entypebåten i Trondheim så valget mitt er fortsatt Yngling. Vi får se hvordan J80 klassen utvikler seg. Fordelen med J-80 er jo at du kan være med på de lengre regattaene i byen, som Høststormen og Halten. Det er også kjempegøy å seile entype på distanseseilaser.

Hva synes du om ynglingen?

– Trimmuligheter er like som på en Jolle. De er ikke veldig kompliserte men du har alt du trenger for å ha god kontroll over seilform. Den er utfordrende på den måten at du selv må ta skylden når du er ikke på topp og du kan ikke skylde på Lystallet eller vindforhold som ikke passer til båten din. Ellers er det selvfølgelig avhengig av hvem du seiler mot, og vi har jo noen flinke Ynglingseilere i Trondheim.

Hvilke mål har dere for neste års sesong?

– Siden jeg ikke har egen båt må vi se hvordan det ordner seg til neste sesong. Men selvfølgelig vil jeg gjerne seile et bra Klassemesterskap. Og personlig vil jeg gjerne delta en gang på Færderseilasen.

Hva mener du må til for at flere skal seile Yngling i Trondheim?

– Vi må jobbe med motivasjon av Ynglingeiere så at de kommer til Regattaene og ikke bare la båten ligge på land. En system med flere enn bare tre seilere per båt som vi har det på Tigergutt er bra fordi båten kan likevel være med på regatta også når noen av mannskapet er utenbys eller borte av andre årsaker.

Hva kan seilforeningen gjøre for å få til et bedre Ynglingmiljø?

– Jeg tror at de gjør allerede mye med treningshelg og mandagsregattaene. Den nye kortere banen med flere runde på onsdag passer også bedre til Yngling. Kanskje man skal være litt mer aktiv i vår med å matche seilere uten båt og båteiere uten mannskap? Også bør man finne noe som gir litt mer motivasjon til å klargjøre båten tidligere på våren, slik at båtene blir brukt og ikke bare står på land.

Hvor lenge tenker du å være i Trondheim?

– Minst til sommeren 2012.

Claudio Walker blir nok å regne med i kampen om pallplass til neste års klassemesterskap (NM?). Det er imidlertid flere som begynner å seile svært bra, og dersom oppfordringen fra Claudio om å ha båtene klare tidlig på våren følges, risikerer Cinnamon å bli dyttet ned fra pallen 😉 Vi skal iallefall gjøre vårt beste!

Sverre Kvalheim
NOR 331, No Limit.

Tell your Y-friends about this...Share on FacebookEmail this to someonePin on PinterestTweet about this on Twitter

Rapport fra Trondheim, No Limit: Fra lett bris til Kuling

De siste uken har vært veldig spesielle rent værmessig i Trondheim.

Forrige mandag, gikk vi fra lett bris til rosser på 17 m/s i løpet av 5 minutter. Denne Mandagen var det nesten vindstille igjen. Bygene som kommer inn fra vest kan skape voldsomme vindforhold i bukta innenfor munkholmen. Fallvinder fra Høvringberget kommer som sluppet ut av en sekk, og det medfører ofte at vinden slenger mye.

Under onsdagsregattaen i går var det igjen bygeaktivitet, men da var vinden sterkere og mer stabil lengre ut i fjorden. Toppmerket var plassert et godt stykke inn mot Høvringberget, noe som medførte at vinden ble mindre stabil og dreide mer i kastene.

No Limit startet på feil side av banen, og gikk inn i bukta. Dette trekket gjorde at vi tapte 100 meter allerede i løpet av de første minuttene. Da vi krysset de andre Ynglingene var alle sammen langt foran. KRISE!! Vi ble hjulpet av noen heldige løft før første runding av kryssmerket, uten at det hjalp nevneverdig på plasseringen i feltet.

Den eneste trøsten var nå at X 79ene sleit mer enn oss i rosser, og de klarte dermed ikke å dra mye i fra. Etterhvert oppsto det vel en situasjon (T bone) på bunnmerket, og Miraculix brøt. De andre 2 X-79 ene avbrøt også seilasen. Rossene hadde vist 12 m/s på målerne rundt omkring, og det var tydelig at vi seiler mye i lett vind i Trondheim. Flere båter hadde store problemer og broachet bare for storseil og fokk.

De ferske Ynglingseilerne (Tehanu) som begynte i vår, broachet med spinnaker og fylte båten til randen. Båten har lav dørk, og ingen selvlensere, så mannskapet var både svette og våte når de kom i land. De fullførte regattaen, og er en god erfaring rikere. For vår egen del var det flaks at de fikk denne broachen. De lå nemlig et godt stykke foran oss. Bra jobba gutter 😉

Lesson learned:
Når en Yngling plutselig får like mye fribord som en Laserjolle, går det ikke særlig fort…

Vi hadde også våre egne problemer denne Onsdagen. Verst var det kanskje når vi skulle jibbe rundt bunnmerket og plutselig hørte lyden av en gong gong etterfulgt av et høyt brøl. Det var Marius (vår midtgast) som fikk bommen midt i panna og så litt stjerner en stund. Etter å ha samlet litt krefter på dørken, mente han at vi måtte fortsette. Han visste jo tross alt hvilken dag det var 🙂

Atter en gang seilte vi for langt inn i bukta. Vi hadde masse tullevind og 2 40 fotere i hælene som gjorde livet på toppmerket rimelig surt for oss. Erkefienden Tigergutt hadde kryssa igjen langt foran baugen vår, og fikk fri vind med trykk etter rundingen. Da vi omsider kom fri runt merket var Tigergutt bortimot kommet seg ned mot mål. Vinden var løyet nå, så lensen opplevdes langt mindre dramatisk.

Flott seiling med spenstige forhold!

Gratulerer Tigergutt med seiern i klasse F! Den var veldig fortjent!

Sverre
No Limit, N 331

Tell your Y-friends about this...Share on FacebookEmail this to someonePin on PinterestTweet about this on Twitter

Onsdag 17.09. Lite vind og 180 graders skift

Gårdagens seilas ble mildt sagt en snål affære. Kraftig motstraum på startlinja og nesten totalt fravær av vind gjorde at klasse D, hadde første båt over startlinja 15 minutter etter start.

Denne Onsdagen var vi 5 Ynglinger som stilte til start, og trener Øyvind Pedersen i Cinnamon viste hele feltet hvordan man skal seile i lite vind. Da vinden endelig kom, var det nå med helt ny retning, og vi kryssa startlinja for spinnaker. Cinnamon var den første båten som fikk opp spinnakeren, og kom seg relativt tidlig avgårde. De runda topperket sammen med to X35, og sløra så tilbake for å gå i mål som suveren vinner av klasse Y. Resultatene er enda ikke lagt ut, men jeg er ganske så sikker på at Cinnamon denne dagen grusa hele feltet ganske så kraftig på korrigert tid. Moro å se på!

No Limit og Høna kom seg også ganske greit ut fra start, men spinnakeren vår fra 1981 trakk seg ganske fort full av vann (fukt i lufta) og ville rett og slett ikke stå. Høna klarte å få sin spinnaker til å stå bra, og vi venta på at de skulle passere hvert øyeblikk. Av en eller annen merkelig grunn klarte ikke Høna å ta oss igjen før toppmerket, og da vi fikk mer vind før dem på vei mot mål var det gjort. Vi er fornøyde med å ha klart 2. plassen denne dagen.

No Limit håper på mer vind på Mandag!

Sverre Kvalheim

Tell your Y-friends about this...Share on FacebookEmail this to someonePin on PinterestTweet about this on Twitter

Rapport fra Onsdagens seilas 10.09. fra “No Limit”

Onsdagens seilas bød på mildt sagt varierende forhold. Da vi kom ut fra skansen rundt 17.30 opplevde vi enorme vindkast med svært vekslende retning rundt sør/sørøst. Rapport fra storbåter med vindmåler kunne fortelle om vindkast opp til 14 sekundmeter på det verste. “Høna” med Claudio, Kenneth og Christoffer ombord seilte spinnaker og gikk på en kjempekineser før start, og fylte 1/3 del av båten med vann. Tenker de var ganske fornøyde med at båten hadde høy dørk og selvlensere akkurat da 😉 “No Limit” seilte også spinnaker, og midtgast Marius Fernander forteller at han aldri har vært liknende skjøtetrykk tidligere. Dette er den sterkeste vinden vi har hatt med “No Limit 2” og vi var overrasket over at båten ikke tok mer av ettersom den vanligvis surfer velvillig i bølger.

Båthandling:

Vi valgte å la midtgasten kjøre storseilet på kryssen, ettersom undertegnede hadde nok å gjøre med å håndtere akterstag og roret. Vi har i ettertid lært av vår eminente trener at man i fravær av Løygang på storseilet skal sette kicken hardt på kryss, slik at bommen på storseilet beveger seg sidelengs istedet for oppover når man slipper ut i rossene. Vi hadde satt litt kick, men ikke nok til at slakking av skjøtet gav ønsket effekt. Dersom man ikke setter kicken og bommen går oppover når man slakker, blir faktisk storseilet fullere når man slakker skjøtet, selv om det også tvister ut i toppen. Nå har vi lært litt mer om den saken, og ved neste hardvindsseilas, blir nok kicken satt hardere, skjøtet kjørt mer, og akterstaget blir nok stående litt mer i ro.

Trim:

Rigg:
Før vi gikk ut satte vi overvantene maks stramme, DVS ca 24 på riggspenningsmåleren. Vi ser i ettertid at vi kanskje burde ha satt undervantene litt mer ettersom masten “saget” mot le på midten.

Seil:
Maks uthal, maks storseilfall, skjøtepunkt på fokka ett hakk bakover og steinhardt akterstag på kryssen. Fokkefallet ble også strammet en del, men ikke så mye at den ble veldig dyp i forkant.

Da vinden løyet slakket vi litt på fokkefallet, uthalet og flyttet skjøtepunktet ett hakk frem igjen. Tror faktisk vi glemte å slippe opp storseilfallet, men det skal vi huske på til neste gang.

Vi trimmet spinnakeren som vanlig, men trener Øyvind Pedersen kom med innspill om at vi kanskje burde dratt litt på barberhal i de verste rossene for å redusere størrelsen på spinnakeren i toppen samt sørge for å redusere rullingen.

Vektplassering:

Her har vi lite peiling på hva som er rett. Vi forsøker egentlig å holde vekta så mye som mulig frem på kryss, og selvfølgelig så langt ut over rekka som mulig. Lårene og magen får kjørt seg skikkelig under forhold som vi hadde i går. På lensen ble det litt tilfeldig hvor vi plasserte vekta, men vi rulla båten litt mot lo for å eksponere spinnakeren bedre. I lengderetning har vi egentlig ikke peiling på hva vi skal gjøre.

Innspill på vektplassering i lengderetning mottas med takk!

Strategi før og under seilasen:

For å være helt ærlig, så bommet vi litt på strategien denne dagen. Vi hadde opprinnelig tenkt å gå mer mot munkholmen for styrbord halser for så å slå over på babord og dermed få løft fra vinddreining rundt Munkholmen. Løftet ble av en eller annen grunn til en header, men vi fortsatte for babordhalser for å seile mer mot midten av banen. Videre inn mot skansenområdet opplevde vi at vinden svingte rundt 20 – 30 grader i kastene, og vi slo på disse skiftene. Enkelte hadde gått helt opp mot moloen på skansen, og fikk etterhvert et kjempeløft som medførte at de var milevis over layline. Vi var mer konservative, og holdt oss mer mot midten av banen, noe som gav svært god uttelling opp mot toppmerket på første kryssen. Vinden hadde imidlertid løyet kraftig, og piningen vår opp mot merket gjorde at vi tapte distanse mot “Høna” som kom inn bakfra med bedre fokus. Vi har lært leksa vår til neste gang; Gjør man en feil, rett den opp tidlig, og vi har fått repetert leksa fra Mandag; Pining i lite vind med Yngling er drepen…

Etter runding av toppmerket havnet vi i tett kamp med “Høna” som rundet like bak. Vi hadde en skikkelig spennende og tett kamp. “Høna” jibbet; En perfekt jibb av de sjeldne! Vi svarte med en nesten like bra jibb (takk Rune!), og bunnmerket nærmet seg kjapt nå. Plutselig havnet vi sammen med det Claudio beskrev som en “Tanks” like før bunnmerket, men vi klarte heldigvis å komme ut av skyggen dens og runde foran…

Den siste kryssen seilte vi aktivt for å forsvare posisjonen vår mot “Høna”, og vi forsøkt å “beskytte” høyre banehalvdel ved å slå i fleisen på dem ved anledning. Vinden løyet mer og mer, og det var et skikkelig stillebelte ved toppmerket. Skiftene var enda drøyere enn tidligere, og vi kunne dermed ikke slå på absolutt alle ettersom båten vill stoppet helt opp. Vi fikk uansett med oss en del, og på denne måten økte vi avstanden ned til “Høna” betraktelig.

Etter runding gikk vi litt ut mot munkholmen for å finne mer vind, mens “Høna” jibbet seg inn mot skansen der det allerede var vind… Grøss!! At vi ikke tenkte på det selv!

Et lite øyeblikk så det fælt ut, men så kom vinden til oss. Igjen kom det voldsomme rosser fra land, og vi kunne fosse videre mot målgangen. Midt på lenselegget kom det også et skikkelig vindskift som vi jibbet på. De strategiske blemmene ville imidlertid ikke ta slutt, da vi valgte å gå i mål mot babord “Pin”, istedet for styrbord som var mye nærmere.

Resultater

Sammenliknet med klasse F, ville Ynglingene tatt 1. og 2. plass denne dagen. “No Limit” kom inn ca 6 minutter bedre enn vinneren i klasse F på korrigert tid og “Høna” kom noen få minutter etter oss igjen. Vil også legge til at det kun var 1 båt i klasse F som kom i mål før oss denne dagen… Alt i alt er vi fornøyde, og vi har lært masse av de feilene vi gjorde.

Båthåndteringen blir bedre og bedre for hver gang, og vi klarer stadig å implementere mer avanserte elementer i seilingen vår. Vi har fortsatt en lang vei å gå før vi mestrer båten så bra at vi kan rette enda mer fokus på baneforhold.

Takk for en fin seilas!

Sverre Kvalheim

Tell your Y-friends about this...Share on FacebookEmail this to someonePin on PinterestTweet about this on Twitter