En vakker historie

  Renovering Yngling 033.jpg En av ynglingens sterkeste side er det strukturelt sterke skroget. Det betyr at man trygt kan bruke en gammel yngling som utgangspunkt for et restaureringsprosjekt. Det har selvsagt skjedd en del på utstyrssiden siden ynglingen ble introdusert, så det er mange valg man kan ta som avviker fra den opprinnelige konfigurasjonen. Ole K Siemensen har forbarmet seg over en tilårskommen og sliten NOR 54 og han har vært veldig tro mot den originale Ynglingen. Resultatet har blitt en en vakker sort Yngling. Til glede for oss andre har Ole K dokumentert prosessen i en billedserie, og skrevet sin historie her. Hvis noen blir litt overveldet av arbeidet som Ole K har lagt ned i dette prosjektet, så kan redaksjonen berolige leserne med at vi senere også skal bringe dere litt enklere eksempler på renovering. Da blir det mer fokus på å få ynglingen seilbar til regatta. Vi håper Ole K følger opp med bilder av NOR 54 når den har fått dekksutstyr og har kommet seg i vannet til våren. Redaksjonen vil samtidig oppfordre alle som har liknende historier, med eller uten bilder, om å dele det med oss andre.

Billedserien finner du her.


Ole K skriver:

Renovering av Yngling Y 54.

En av mine første seilbåter var en Yngling – Y 48. Den ble solgt for mange år siden. Nå har jeg imidlertid vært så heldig at jeg har overtatt en ”ny”
Yngling – Y 54. Dette er en båt som ble bygget i 1968. Den har enkeltskrog og treinnredning. Båten har levd mesteparten av sitt liv som en ”hytte” båt på Tjøme. Den har vært mye brukt gjennom årene, noe som har satt sitt preg på den.

Jeg overtok eierskapet til båten sommeren 2008 og bestemte meg for at den skulle renoveres og settes i god stand.

Båten var opprinnelig blå i fargen, med blått bunnstoff. Den har vært nok truffet noen steiner gjennom tiden. Det var mye merker i lakken og på hekken var det i tillegg blitt en del bobler i gelcoaten. Alle klyper, trinser, fall og skjøter som satt var originalt.

Etter sesongen 2008 ble båten tatt opp og første stopp på veien var sandblåsing av kjølen. Det viste seg at kjølen var sterkt rustangrepet. Jeg skjønte at jeg måtte ha litt profesjonell hjelp med dette prosjektet. Redningen ble etter hvert Erik Lund-Baltzersen på Tjøme. Han er ekspert på restaurering og reparasjon av plastbåter og kjenner meget godt Ynglinger. Båten ble kjørt til Erik og vi ble enige om hvordan vi skulle angripe dette.

Renovering Yngling 058.jpgAll treinnredningen ble tatt ut, de fleste skruene måtte sages av fordi de var dårlige og sporene borte. All gammel lakk ble skrapt og pusset bort, et par av bordene måtte lages nye. Da måtte jeg til en møbelsnekker i Oslo for å få tak i de rette materialene. All treinnredningen ble så beiset i en mahogany farge for å få dem mørke, deretter ble de satt inn med Owatrol 1 til de ble mettet, ca 10 strøk, etter dette er det påført ca. 8 strøk med Owatrol 2.

Alle klyper og skinner er fjernet fra dekket, hullene er tettet og det er lagt på ny gelcoat der hvor dette har vært nødvendig. Båten er i strukturelt god stand. Den trengte en liten reparasjon innvendig, men det var ikke mye som måtte gjøres der. Den innvendige fargen på båten var ikke særlig pen, så der har jeg fått blandet opp den innvendige originalfargen og lakket den opp med den. .

Nest punkt på programmet var å gå over kjølen, den er blitt rustbehandlet, sparklet opp, påført et lag med epoksy. Det er også laget en slisse mellom kjøl og skrog som er fylt med silikon. Denne gir litt mer fleksibilitet for kjølen ved en ev. grunnstøting.

Utvendig så båten ikke veldig bra ut. Den bar som tidligere sagt preg av lang tids bruk og manglende vedlikehold. Båten ble gått over og alle merker er blitt sparklet opp og vannslipt, deretter ble båten grunnet med en grå farge, slik at ujevnheter lett synes. Da var det bare å gå over den en gang til med sparkel, for så å vannslipe nok en gang. Dette er et møysommelig arbeid, men nødvendig for at båten skal bli bra. Etter det siste runden med vannsliping var det klart for lakking.

Jeg har valgt en utradisjonell farge på en Yngling, nemlig sort. Det er etter det jeg vet kun produsert en sort Yngling tidligere og det var Y 1.

Båten har fått to strøk med sort lakk, noe som gir den dybde og god glans.

Masten er OK, men den ble originalt levert med wire fall. Det er blitt stor slitasje på blokker og trinser inne i masten, så de er plukket ut og det blir dreiet opp nye. De nye fallene blir tau.

Båten står nå og herder, den har sin andre sesong i en oppvarmet hall, den har tørket og er blitt lettere. Nå venter den på neste økt, som er å montere ny dekklayout. Her vurderer jeg forskjellige alternativer. Mitt utgangspunkt er at dette skal være funksjonelt og enkelt. Båten skal kunne brukes både i regattaer og til kos.

Planen er å sjøsette båten sommeren 2010, så de neste månedene går med til forberedelser til sesongen.

Håper dette kan være av interesse for noen.

Med seilerhilsen

Ole K.