Som nevnt i en post i fjor er det observert trøbbel med korrosjon på kjølbolt muttere på noen Ynglinger. Og i og med at vi løfter etter senterløftet som er skrudd i kjølboltene med samme muttere er det særrlig grunn til å sjekke at det er trygt. Vi vil ikke ende der at noen får Ynglingen over seg ifm sjøsetting eller uttak.
I et innlegg i Teknisk ukeblad skriver materialeksperter ved NTNU at:
«Syrefast stål» (AISI 316) er en kvalitet som brukes mye i industrien. Dette er en rustfri kvalitet som har gode egenskaper under mange forhold, men som liker seg dårlig i sjøvann.
Det er mange rapporterte eksempler på korrosjon av «syrefast stål» på komponenter som har vært eksponert mot sjøvann. Men så hevder andre i oppdrettsnæringen at «Vi bruker «syrefast stål» i sjøvann og det går bra!» Sjøvannstemperatur er en meget viktig parameter om korrosjon starter eller ikke.
Med andre ord:
Syrefaste bolter og muttere er ingen garanti for at korrosjon ikke kan oppstå. Og som sagt er det erfart at de har røket ved løft. På Askøy slapp mutteren før båten ble løftet av krybben på NOR 384, men det fortelles at det har blitt kondemnert båter i Danmark etter at det har røket i forbindelse med løft. Det er først og fremst de eldste båtene som er mest utsatt, naturlig nok. Da er det ofte Borge-Bringsvær byggede båter det er snakk om. Men det er sett stygg korrosjon også på nyere båter med seilnummer høyt opp på NOR 300 tallet. Det er altså ingen grunn til å tro at dette er et problem for bare de eldste Borge-Bringsvær bygde båtene. Også andre kjølbåter der syrefaste og rustfrie kjølbolter og mutre som er eksponert for sjøvann særlig ved sommer vanntemperaturer, som de ofte er ved seiling, bør inspiseres.
Her er et eksempel fra en 1987 modell Kanadisk bygget Abbott Soling. Ene kjølmutteren så tilsynelatende fin ut på oversiden, men hadde merkbart korrosjonsangrep på undersiden. Mens korrosjon på vanlige karbonstål kvaliteter ofte kan forutses og korrosjonshastighet predikteres nokså godt er dette vanskeligere for korrosjon på rustfrie materialkvaliteter. Korrosjonstype, hastighet og når, hvor og hvordan det oppstår er ikke like forutsigbart som for ikke rustfrie karbonstål
Etter diskusjon med material ekspertise innen offshore er følgende løsning valgt på ASF sine båter å bytte kjølmutre regelemessig. Det er også valgt en litt lavere rustfri kvalitet enn syrefast (316 stål serie også kalt a4 stål) for å forsøke å styre at eventuell korrosjon skal gå på mutteren og ikke gjengeboltet støpt fast i støpejerns kjølen. Derfor er det valgt å bruke 304 rustfri serie stål mutre.
Angående gjenger så er følgende kjent.
Det er brukt 1/2″ bolter på de gamle Borge-Bringsværd byggede båtene. Disse er også skåret med det etterhvert litt sjeldne BSW (British Standard Whithworth) gjenger, som har en annen profil enn nyere UNC (Unified Coarse) halvtoms gjenger. BSW Whitworth har 55° profilerte gjenger mens UNC har 60°. Man vil kunne “tvinge” en UNC mutter på en Whitworth bolt, men dette anbefales ikke. 1/2″ Whitworth gjenger har vist seg utfordrende å finne, men på “Baien”, eller eBay, er det mulig å finne disse i allefall. Askøy Sf Ynglinggruppe prøver å bestille for å ha litt til regelmessige skifter fremover, så er du helt i beit, kan man prøve å gjøre sine hoser grønne der.
Følgende båt og gjengetyper er kjent, gi gjerne beskjed om du har annen båt og kjenner gjengetypen?
- Borge-Bringsværd 1960 og tidlig 1970 tall: 1/2″ Whitworth (BSW) gjenger
- NOR 365 og NOR 384 (Linge bygde båter) 1/2″ Whitworth (BSW) gjenger
- Abbott: 1/2″ UNC
- Børresen 2002 og senere 12mm metriske gjenger
Under noen ekspempler på Yngling kjølmutter funn fra Askøy Seilforenings flåte: