VM 2024 rapport

To båter fra Norge tok turen til innsjø-VM på Traunsee ved Gmunden i Østerrike; Regjerende norgesmester NOR 261 Hoy Hoy og regjerende verdensmester NOR 405 Fetter Fart. Begge båtene med base på Askøy Seilforening som skal være vert for VM 2026, men ombord var det også seilere fra Ran Seilforening og Bærum Seilforening.

Mye vær og lite vind over Traunsee, sett fra Gmunden. Foto: Claus Gladyszak

VM var lagt uvanlig tidlig, etter sigende fordi det statistisk sett var bedre vindforhold da. Og om det stemmer var det bra det ble i mai, for mye og stabilt blåste det ikke.

Turen startet med ferge fra Bergen til Hirtshals med avreise på formiddagen nasjonaldagen 17. mai. Deretter stod 1500 nokså flate og rett frem kilometer å kjøre fra Hirtshals lørdag morgen. En grei tur og før middag 19. mai var begge båter målt inn og vi hadde fått innlosjert oss i et lite hus vi leiet sammen kun få minutters gange fra havnen.

Mandag var det tune up og her slo Hoy Hoy likegodt til og vant det hele, før vi på kvelden kunne overvære åpningseremoni med kanonsalutt på torget i Gmunden. Alt var klar for VM start tirsdag, 3 løp var intensjonen å arrangere sa arrangøren. Første løpet ble kjørt greit, men i lite vind. På siste lens her kom noe byger og værskifte som gjorde at vi satte hardfokken i pausen, som ble kort for de norske båtene etter en 20. og 32. plass på første race. Store vindskift, store trykkforskjeller og vanskelig å se noe klar rytmen eller mekanisme bak disse, og det skulle bli en gjenganger. Bortsett fra andre racet, der vi – kryss i taket – fikk seile hardfokk og brukt riselene. Nokså uventet på innsjø i Østerrike. Hoy Hoy seilte bedre og ble 15., mens Fetter Fart vant andre seilasen. Herfra og inn ble det mye opp og ned for begge båtene. Og da snakker vi ikke pølsebane opp og ned. Det kunne se lovende ut midt på første kryss bare for å bli ødelagt av seriøse sorte vindhull eller 30 graders skift.

Likevel må det sies at arrangøren gjorde en svært god jobb. Effektive dronebøyer og besluttsom ledelse gjorde at man raskt fikk justert og lagt bane og satt i gang race. Til slutt skulle det vise seg at man fikk trøkkt gjennom alle ti planlagte race også. I seg selv overraskende, selv om kanskje siste race lørdagen ikke var helt prima. Når vinden dreier så kraftig at båtene på styrbord står opp offsetmerke blir kryssen vel skjev for et felt på 50 båter, så denne seilasen var ikke representativ for kvaliteten arrangøren ellers leverte.

Når regningen skulle gjøres opp endte begge våre båter på premieplass om ikke annet, med en 13. plass til Fetter Fart og en 15. plass til Hoy Hoy.