Sjekk kjølbolter og muttere!

Ved kraning i påsken opplevde seilere på Askøy at senterløftet på en eldre Yngling sviktet. Vi oppfordrer alle til å regelmessig sjekke tilstand på sine kjølbolter og muttere.

Rustfritt stål kalles riktignok rustfritt men kan likevel være sårbart. Metallisk kontakt med støpejernet i kjølen og stadig utsettelse for salt sjøvann kan føre til forskjellige varianter av korrosjon som kan svekke også rustfrie komponenter.

Såvidt vi vet er dimensjon på muttere 1/2″. Disse bør settes med moment ca 42-44 ft-lbs med tørre gjenger og noe mindre med smøring av gjenger før tilsetting, ref e.g. link.

Særlig Borge-Bringsværd båter fra 1969-1971 har erfart svakheter med dette, melder Dansk Yngling Club. Disse båtene skal være utstyrt med 1/2″ Withworth (BSW) gjengede bolter og muttere. Såvidt vi kjenner til er dette gjengetype også på flere båter enn de eldste Borge-Bringsværd Ynglingene.

Muttere fås nok i en lokal maskinforretning nær deg. Men normalt vil disse ha UNC gjenger, rustfrie muttere med Withworth gjenger kan være litt vanskeligere å få tak i. Vi kjenner desverre ikke nærmere spec for materialkvalitet på disse. Sørg gjerne for at mutter er mindre edelt enn kjølbolt slik at evt korrosjon tærer på mutter som lett kan skiftes og ikke på kjølbolten støpt fast i kjølen. Sitter du på nærmere beskrivelser her er vi interessert i å få kjennskap til dette.

Vi bytter nå muttere på alle kjølbolter på Askøy foreningsbåter. PS: Ingen kom til skade da dette gav etter på Askøy.

Kjølbolt mutter som røk på Askøy